PRZEDSZKOLA
„Dusza dziecka jest jak ziemia niezaorana, umiej ją uprawiać, a wyda ci owoc stokrotny; jest to jakby młode drzewko, które da się nagiąć do każdego kształtu i przyjmie każdy, jaki mu dasz kierunek”
/bł. Bronisław Markiewicz/
Koncepcja pracy naszych przedszkoli oparta jest na:
- personalistycznej myśli pedagogicznej bł. ks. Br. Markiewicza
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Myśl pedagogiczna bł. ks. Br. Markiewicza zakłada:
- wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich, zgodnie z zawołaniem św. Michała Archanioła ,, Któż jak Bóg”
- wychowanie do samodzielności i troski o własny rozwój przez potrójną pracę: duchową, fizyczną i umysłową
- kształtowanie patriotyzmu
- kształtowanie mocnych charakterów przez wychowanie do powściągliwości, czyli roztropne używanie dóbr i wartości materialnych
- doświadczenie konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka)
- wychowanie oparte na zasadzie indywidualizacji
Cele główne koncepcji pracy przedszkoli
Współpraca z rodzicami:
- Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom, analizowana i modyfikowana zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przez nich akceptowana
- w czasie zebrań oraz w kontaktach indywidualnych rodzice są informowani o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w grupach
- podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest do stałego ich wglądu w miejscach ogólnie dostępnych
- w rozmowach indywidualnych rodzice są informowani o postępach dziecka i współpracują z nauczycielką w zakresie wspomagania rozwoju swojego dziecka
- przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy, w miarę możliwości realizuje inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola
- w ramach pedagogizacji rodziców zakłada się organizowanie warsztatów, rekolekcji, prelekcji, spotkań z psychologiem oraz udostępnione są książki, artykuły i czasopisma na temat wychowania
- rodzice uczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, biorą aktywny udział w organizacji różnych uroczystości w przedszkolu, wspólnie z dziećmi i kadrą uczestniczą w Eucharystii
Formacja nauczycieli:
- organizowane są spotkania, prelekcje mające na celu poznawanie koncepcji pedagogicznej ks. Br. Markiewicza
- klimat przedszkola sprzyja wzajemnej współpracy nauczycielek, daje możliwość wspólnego rozwiązywania problemów i wspomagania w realizacji pełnionych zadań
- nauczycielki współpracują ze sobą, wspólnie rozwiązują problemy i wspomagają się nawzajem na wszystkich poziomach (Rada Pedagogiczna, edukacja, współpraca z rodzicami, planowanie pracy z dziećmi, samokształcenie)
- Tradycje przedszkola
Przedszkole wypracowuje własne tradycje dla podkreślenia jego odrębności i specyfiki. Placówka posiada kalendarz imprez i uroczystości, które na stałe wpisują się w tradycję oraz występują doraźnie: Uroczystość św. Michała Archanioła, Dzień Nauczyciela, Bal Wszystkich Świętych, Pasowanie na przedszkolaka, Dzień patriotyczny, Spotkanie ze św. Mikołajem, Wigilia i Jasełka, Dzień Patrona przedszkola- Służebnicy Bożej Matki Anny Kaworek, Dzień Babci i Dziadka, Bal karnawałowy, Triduum Paschalne, Dzień Mamy i Taty, Piknik Rodzinny